czwartek, 31 sierpnia 2017

Co jeść żeby mieć zdrowe zęby?

co jesc zeby miec zdrowe zeby
Nie od dziś wiadomo, że sposób w jaki się odżywiamy ma ogromny wpływ na kondycję naszego organizmu. Spożywane przez nas potrawy i wypijane napoję odbijają się również na stanie naszych zębów. Nadmiar cukru i używki prowadzą do uszkodzenia szkliwa i bolesnych w skutkach ubytków. Co jeść, by mieć białe i zdrowe zęby?


Żółty ser walczy z próchnicą

Spożywanie żółtego sera podnosi pH płytki nazębnej, dzięki czemu zmniejsza ryzyko powstawania próchnicy oraz zapalenia dziąseł. Za takie działanie sera żółtego na uzębienie odpowiadają najprawdopodobniej zawarte w nim substancje, które wpływają na wytwarzanie śliny będącej zabezpieczeniem przed spadkiem pH. W żółtym serze znajdziemy także difosforany, które chronią szkliwo przed niekorzystnym działaniem kwasów.

Przetwory mleczne wzmacniają zęby

Wapń zawarta w nabiale jest niezbędnym minerałem budulcowym naszego uzębienia. Jego deficyt objawia się próchnicą, kruchością oraz częstymi złamaniami zębów. By nie dopuścić do niedoboru tego minerału w organizmie powinniśmy regularnie spożywać mleko, jogurty, maślanki, białe sery i inne produkty mleczne. Osobom uczulonym na białko mleka krowiego zaleca się sięganie po suplementy diety zawierające wapń lub spożywanie mleka koziego, które także dostarcza dużą ilość minerału.

Marchew wzmacnia dziąsła i oczyszcza

Marchew to produkt bogaty w witaminę A, która pomaga wzmocnić dziąsła i utrzymać je w dobrej kondycji. Oprócz tego, stymuluje wytwarzanie śliny, a co za tym idzie oczyszczanie jamy ustnej z groźnych bakterii. Surowa marchew sprawdza się także jak swego rodzaju szczoteczka do zębów wymiatając resztki pokarmów z przestrzeni międzyzębowych.

Tłuste ryby utwardzają i mineralizują

Zawarta w tłustych rybach witamina D ma istotne znaczenie dla twardości naszych kości i zębów. Reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową oraz odpowiada za prawidłową mineralizację szkliwa. Witaminę D znajdziemy np. w łososiu czy makreli.

Brokuły chronią dziąsła

Brokuły są źródłem koenzymu Q10, który odpowiada za procesy energetyczne w organizmie. Zwiększa naszą odporność, a także chroni dziąsła przed drobnoustrojami powodującymi paradontozę. Brokuły są także świetnym źródłem wapnia, by jednak nie straciły swoich właściwości odżywczych ich czas gotowania nie powinien przekraczać 5 minut.

Truskawki wybielają i regenerują

W truskawkach znajdziemy kwas jabłkowy – jeden z podstawowych składników past do zębów – który ma pozytywny wpływ na ich odcień. Te smaczne owoce nie zastąpią, co prawda, profesjonalnego wybielania u dentysty, ale warto je jeść nie tylko przez wzgląd na kwas jabłkowy. Substancje zawarte w truskawkach zapobiegają osadzaniu się kamienia na zębach oraz zawierają właściwości oczyszczające i regenerujące.

Zielona herbata fluoryzuje


Zielona herbata jest napojem powszechnie uważanym za zdrowy. Ma pozytywny wpływ na cały nasz organizm – działa pobudzająco, hamuje rozwój bakterii w układzie pokarmowym oraz obniża ciśnienie krwi. Ma też istotny wpływ na stan naszych zębów, bowiem w jednej filiżance zielonej herbaty znajduje się 0,3 mg fluoru niezbędnego do walki z próchnicą i wzmocnienia szkliwa. Wystarczą 3 filiżanki zielonej herbaty w ciągu dnia, by zapewnić sobie odpowiednią ochronę uzębienia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz